Leerdoel voortgang
0% Voltooid

Doelen en subdoelen

Onze missie

“Wij gunnen kinderen een gezonde toekomst in een wereld vol digitale verleidingen”

Hoofddoel

Preventie van fysieke klachten bij kinderen in groep 5/6 van het primair onderwijs, als gevolg van te lang, te veel of verkeerd zitten, al dan niet door schermgebruik.

Subdoelen

Het hoofddoel bereiken we met de volgende subdoelen:

Kinderen in groep 5/6 van het primair onderwijs hebben na afloop van het lesprogramma de volgende subdoelen bereikt:

  • Kinderen hebben kennis over de werking van het houding- en bewegingsapparaat
  • Kinderen zijn zich bewust van de invloed van schermgebruik op hun beweeg- en zitgedrag
  • Kinderen zijn zich bewust van de (fysieke) gevolgen van teveel zitten en te weinig bewegen (sedentair gedrag)
  • Kinderen hebben de kennis en vaardigheden in het aannemen van een goede zithouding
  • Kinderen zijn zich bewust van het belang om zitten af te wisselen met staan en/of meer bewegen
  • Kinderen stimuleren hun directe omgeving, zowel in de klas als thuis, in het aannemen van een goede zithouding en het afwisselen van zitten met bewegen

Leerkrachten en/of ouders hebben na afloop van het lesprogramma de volgende subdoelen bereikt:

  • Leerkrachten hebben kennis over de werking van het houding- en bewegingsapparaat
  • Leerkrachten en ouders zijn zich bewust van de invloed van schermgebruik op het beweeg- en zitgedrag
  • Leerkrachten en ouders zijn zich bewust van de (fysieke) gevolgen van teveel zitten en te weinig bewegen (sedentair gedrag)
  • Leerkrachten en ouders hebben de kennis en vaardigheden om te letten op een goede zithouding bij kinderen
  • Leerkrachten hebben de middelen en vaardigheden om te zorgen voor een goede balans tussen zitten en bewegen tijdens de lesdag
  • Leerkrachten en ouders /verzorgers spelen een stimulerende rol in het beweeg- en zitgedrag van hun kind door het kind te attenderen op zijn/haar houding
  • Leerkrachten onderkennen het belang van goed afgestemd schoolmeubilair en weten hoe zij dit per kind kunnen aanmeten
  • Scholen zien door het toenemende gebruik van digitale leermiddelen het belang van de interventie en zetten de interventie jaarlijks in

Evaluaties na afloop van het lesprogramma geven aan dat 94% van de kinderen het belangrijk vindt op hun houding te letten tijdens het zitten, schrijven en bij schermgebruik. 85% geeft aan meer op hun houding te letten na de ‘Zit met Pit!’ lessen in de klas. 72% geeft ook aan meer op de mate van bewegen te letten. Hieruit kan opgemaakt worden dat kinderen het belangrijk vinden om op hun houding te letten tijdens zittende activiteiten, als ook het belang van voldoende bewegen inzien.

Van de leerkrachten geeft 89% aan beter te weten waar zij op moeten letten bij de zithouding van kinderen in de klas. 84% geeft aan dat zij door de module met bewegend leren lessen vaker actieve werkvormen gebruiken tijdens de lesdag.