Komt een man bij de dokter… Waarom de juiste vragen stellen essentieel is voor bewegend leren op school

Bewegend leren klinkt fantastisch, toch? Meer dynamiek in de schooldag, leerlingen die actiever en geconcentreerder zijn, en een leeromgeving die beter aansluit bij hun natuurlijke behoefte aan beweging. Maar hoe zorg je ervoor dat bewegend leren écht werkt binnen jouw school? Daar begint alles bij één cruciale stap: het uitvragen van de hulpvraag.
Elke school is uniek. Wat bij de ene school een succesformule is, past misschien totaal niet bij de andere. Daarom geloven wij in een aanpak op maat. Waar staat jullie school nu? Wat doen jullie al? Wat willen jullie bereiken? Zonder deze vragen te stellen, loop je het risico om te starten met losse interventies of methodes, zonder dat deze echt aansluiten bij jullie visie of situatie.


Van oefentherapie naar bewegend leren
Voordat ik met Zit met Pit! begon, werkte ik ruim 25 jaar als oefentherapeut Cesar in mijn eigen praktijk. Daar leerde ik hoe belangrijk het is om écht te luisteren naar wat iemand nodig heeft. Een van mijn cliënten was Jan; een man van 70 jaar, doorverwezen door de huisarts vanwege rugklachten. Als ik me alleen had gericht op zijn rug, had ik waarschijnlijk een standaard behandelplan opgesteld met oefeningen om zijn pijn te verminderen.
Maar door goed door te vragen – Wat wilt u bereiken met de therapie? Wanneer is de therapie voor u geslaagd? – kwam ik erachter dat zijn echte doel niet was om van de pijn af te komen. Jan: “Die rugpijn heb ik al zo lang, maar ik wil zo graag kunnen blijven fietsen” Zijn passie voor fietsen gaf richting en invulling aan het behandelplan, waardoor het veel beter aansloot bij wat hij écht nodig had.

Precies zo kijken we ook naar bewegend leren op school.
Het gaat niet om zomaar wat beweging toevoegen, maar om de juiste beweging, op de juiste manier, passend bij jullie doelen en visie.
We doen het samen
Wij geloven niet in een standaardaanpak. Als procesbegeleider nemen wij een coachende rol aan: we helpen scholen om een plan te maken dat écht werkt voor hun situatie. Of de school nu net start met bewegend leren of al ervaring heeft en een volgende stap wil zetten, wij begeleiden stap voor stap naar een dynamische schooldag. Onze expertise op het gebied van gedragsverandering speelt hierin een belangrijke rol. Want als er íets is wat ik heb meegenomen vanuit mijn paramedische achtergrond, dan is het wel om evidence based te werk te gaan. Daarom werken we uitsluitend met wetenschappelijk bewezen verandermodellen.
Luisteren naar wat écht belangrijk is
Bewegend leren gaat verder dan alleen wat extra beweging in de schooldag brengen. Het moet bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen, het moet haalbaar en werkbaar zijn voor het team en het moet passen binnen de schoolcultuur. Daarom starten we altijd met het uitvragen van de hulpvraag:

Kom in actie voor een dynamische schooldag
Benieuwd waar jullie school staat op het pad richting een dynamische schooldag? We hebben hiervoor een handige tool ontwikkeld; de quickscan. Deze scan laat je nadenken wat de huidige situatie is van de school. Vul de quickscan in of plan geheel vrijblijvend een persoonlijk adviesgesprek met mij in. Samen ontdekken we hoe we bewegend leren effectief en duurzaam kunnen integreren in jullie dagelijkse routine.

“Bewegend leren begint bij het stellen van de juiste vragen. Laten we samen ontdekken hoe we jullie school kunnen helpen richting een dynamische schooldag!”
Yolanda van Hoorn
Oprichter Zit met Pit!