Leerdoel voortgang
0% Voltooid

Uitvoering

Het lesprogramma bestaat uit 6 lessen van 30 minuten per les. In de leeromgeving vind je per les een duidelijk beschrijving met betrekking tot lesdoel, voorbereiding, tijdsduur, inhoud en benodigde materialen, zoals hieronder beschreven voor les 1:

Les 1 | KENNISMAKING EN INLEIDING

Lesduur: 30 minuten

Doel: Kinderen maken kennis met Pietje Pit, de hoofdpersoon uit het lesprogramma. Kinderen zijn zich bewust van hun schermgebruik, zowel op school als thuis

Inhoud: Kinderen luisteren naar het verhaal van Pietje Pit. Hij geeft zowel het goede als het slechte voorbeeld en vraagt aan de kinderen wat zij allemaal online doen. De daaropvolgende opdrachten worden uitgevoerd in een actieve beweegvorm, zoals een estafette.

Materialen:

Kleurplaat Pietje Pit

PowerPoint presentatie les 1 middels digibord in de klas

Ouderbrief les 1 waarbij kinderen iemand thuis gaan interviewen over schermgebruik

Voorbereiding voor de leerkracht: (20 minuten)

  • Inlezen handleiding
  • Printen kleurplaat
  • Printen ouderbrief (of digitaal versturen na afloop van de les)

Materialen

Bij de lessen wordt gebruik gemaakt van de volgende materialen:

  • Handleiding en instructie per les
  • Presentaties
  • Werkbladen
  • Onderbeenmeter
  • Praktische opdrachten tijdens de lessen worden uitgevoerd middels actieve werkvormen, zoals bijvoorbeeld ‘Levend Ganzenbord’, ‘Memory met Pit!’, ‘Ren&Match’ en een estafettevorm.
  • Huiswerkopdrachten waardoor kinderen het onderwerp ook thuis gaan bespreken
  • Ouderbrieven
  • Evaluatie voor zowel kinderen als leerkrachten
  • Diploma

Als aanvulling en verlengstuk op het programma krijgen leerkrachten toegang tot een module met Bewegend Leren lessen, gekoppeld aan SLO-leerdoelen. Hiermee kun je reguliere lessen uit het curriculum in een meer actieve werkvorm aanbieden.

Gebruikte symbolen

In de presentatie van de lessen en op de werkbladen vind je een aantal symbolen.  Deze geven je in je voorbereiding en tijdens de les in één oogopslag duidelijkheid over het wat, voor wie en hoe lang een opdracht duurt.

Hier volgt een overzicht en betekenis van de gebruikte symbolen:

Augmented Reality

Een aantal werkbladen is verrijkt met digitale extra’s in de vorm van Augmented Reality (ofwel AR). Deze toevoeging is optioneel, dus de werkbladen zijn ook prima zonder de toevoeging te gebruiken, maar het zou bijna zonde zijn als je het niet gebruikt want kids vinden het hartstikke leuk! Bij Augmented Reality wordt er een digitale laag over de werkelijkheid gelegd. Je kunt hiermee de opdrachten op het werkblad tot leven laten komen, zoals een wervelkolom in 3D boven een kleurplaat laten zweven. Het is eigenlijk een stukje toveren met je kleurplaat!

Je dient hiervoor eenmalig een app te downloaden en installeren. Dit kan op een iPad, tablet, laptop of smartphone en is zowel in de Google Play Store als in de App store beschikbaar. De app is gratis en je hoeft er geen account voor aan te maken, dus kinderen hoeven niet in te loggen.

Bekijk het filmpje om te zien hoe dat eruit ziet!